تبلیغات
ترک گناه

ترک گناه
امام علی (ع): توبه و بازگشت به خدا واجب است و ترک گناهان از آن واجب تر 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
نثار گل روی مهدی چندتا صلوات حاضری بفرستی؟







همه ی ما انسانها دارای ویژگیهای منفی رفتاری و نقصهایی هستیم و عادت به انجام برخی گناهان داریم.
هرکس ادعا می کند که هیچ عیبی ندارد، بزرگترین عیبش همین است که خود را بی عیب می داند.
اگر کسی تصورمی کند که هیچ گناهی نمی کند، بزرگترین گناهش همین توجیه و کوچک شمردن گناهان است.
پس همه ی ما کم و بیش، روح خود را به گناهان آلوده کرده ایم.
درواقع، مسیر حرکت ما به سمت خدا گاهی صعودی و گاهی نزولی است و ثبات ندارد و یا حتی بیشتراوقات، نزولی است. باید کاری کنیم که همواره صعودی باشد و نزولی درکار نباشد.
برای این کار باید اقدام درجهت ترک گناهان کنیم. اما چگونه؟؟؟؟؟؟؟

چگونه گناهانمان را ترک کنیم؟
انسان چگونه می تواند عادات خود را ترک کنند؟؟؟؟؟ مگر انسان می تواند رفتارش را عوض کند؟
آری. می شود. لطفاً ادامه ی سخن را دریابید.....


روزی جمعی از یاران پیامبر از جنگی برگشتند. پیامبر به آنان به خاطر شرکت درجهاد اصغر، تبریک گفتند و به آنها هشدار دادند که جهاد اکبر باقی مانده.
چرا که حضوردرمیدان جنگ، جهاد اصغر است. و جهاد اکبر برابر با جهاد با نفس است.
جهاد به معنی جنگ و مبارزه است. اما چرا جهاد با نفس، جهاد اکبر نامیده شده؟
1- درمیدان جنگ، معمولاً عده ی خاصی حضور دارند. اما در میدان جهاد با نفس، همه ی انسانها درگیر هستند.
2- جنگها دریک محدوده ی زمانی و مکانی خاصی رخ می دهند. اما جهاد با نفس، همواره درهمه جا باید انجام شود و هیچ محدودیتی ندارد.
بنابردلایل گفته شده، جهاد با نفس، جهاد اکبر است وحضور درمیدانهای جنگ ظاهری، جهاد اصغر می باشد.

برای ترک گناهان باید جهاد اکبر کرد.
توجه فرمایید که درمورد نفس اماره، همواره از واژه ی جهاد استفاده شده.
جهاد یعنی مبارزه و جنگ و نبرد و پیکار.
هرگز از واژه هایی مثل مدارا با نفس یا اصلاح نفس یا اطاعت از نفس، سخن به میان نیامده.
جهاد به معنی این است که درراه ترک گناهان، هرگز و هرگز نباید برخود آسان بگیریم.
با تساهل و تسامع، هرگز نمی توان نفس را ادب کرد.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، فرمودند: دشمن ترین دشمنت، همان نفسی است که در درون توست.
آیا با دشمن ترین دشمن می توان مدارا کرد؟ آیا می توان با نرمی و لطافت، او را شکست داد؟
دشمنی را درنظر بگیرید که با بمب و موشک و تیر و تفنگ به سوی ما هجوم آورده و هیچ اندیشه ای جز هلاکت ما ندارد. هرگز با سستی و آسانکاری نمی توان برچنین دشمنی غلبه کرد. حال، نفس اماره از این دشمن هم بدتر است.
پس درضرورت جهاد با نفس، تردیدی باقی نمی ماند.

این سخت گرفتن برخود باید درتمامی مراحل جهاد درنظر گرفته شود.

اولین مرحله درترک گناهان این است که خود را ارزیابی کنیم و ببینیم چه گناهانی مرتکب می شویم.
برای ارزیابی خودمان هم باید برخود سخت بگیریم. به همین سادگی نگوییم که "من که گناهی ندارم. من اصلاً وقت نمی کنم گناه کنم. صبح میرم
، شب برمی گردم دیگه. من کِی وقت می کنم گناه کنم اصلا؟"
اینها همه وسوسه ی همان نفس است.
باید دقیق و ظریف بنگریم وببینیم کدام گناه را زیاد مرتکب می شویم و برای ما عادی شده؟
کدام گناه را کمتر مرتکب می شویم؟ (از گناهان کم هم نباید بگذریم. چرا که حتماً درآینده زیاد خواهند شد)
کدام گناهانمان را به سادگی انجام می دهیم و توجیهش می کنیم؟ از کدام گناه لذت می بریم؟

مطمئن باشید درهنگام ارزیابی خود، شیطان و نفس، دست از سرما برنمی دارند. و هریک از گناهان را به نحوی توجیه می کنند تا ما را منصرف کنند.

"اینکه چیزی نیست. مردم یه کارهایی می کنن.... حالا یه بار که هزاربارنمیشه.... دیگه این عادی شده دیگه. همه انجام میدن.... اگر این گناهه پس همه میرن جهنم؟.....جامعه نمیذاره دیگه... من نمی خوام انجام بدم ولی خب نمیشه.... اگه این کارونکنم کارم راه نمیفته....بی خیال بابا. تو جوونی باید حال کنیم دیگه.... یه ذره هم حق نداریم خوشی داشته باشیم؟....... خدا هم زنگ تفریح داره دیگه..........این چیزها که مهم نیست.... دلت پاک باشه........حیفه از زندگی لذت نبریم.....تو این جامعه ی خراب نمیشه ترک کرد....اینها رو برای ترسوندن ما گفتن.... من آخوندهارو قبول ندارم.اینها همه شون مشکل دارن.....این حدیثها جعلیه.... من اینو قبول ندارم"

انجام گناه، یک مورد است. توجیه گناه، گناهی دیگر.
وطبق فرمایش معصومین علیهم السلام، بدترین گناه، گناهی است که گناهکار، آن را توجیه کند.

اینجا دوازده مورد از توجیه های گناه را خدمتتان عرض خواهیم کرد. شش مورد دراین شماره و شش مورد هم درشماره ی بعدی این مطلب، انشاءالله

1- یکی از توجیه های رایج این است که "دیگه همه اینکارو می کنن دیگه. یعنی همه میرن جهنم؟"
به این نکته توجه کنید که رواج یک کارغلط باعث درست شدن آن نمی شود.
آیا اگر همه ی عالم، سیگار یا مواد مخدر بکشند، دیگر اعتیاد، مضر نیست و مفید می شود؟ مسلماً خیر. ضرر جسمی سرجای خود باقی است و هرگز ازبین نخواهد رفت.
سیگار باعث آسیب دستگاه تنفس می شود. حالا چه یک نفر بکشد و چه صدهزارنفر.
حالا ضرر روحی گناه هم همینطور است. با رایج شدن گناه، آسیب روحی آن کاهش نمی یابد.
تصور کنید اگر همه ی ماشینها از چراغ قرمز عبورکنند دیگر جریمه نمی شوند؟ جریمه سرجای خود باقی است، حتی اگر همه ی ماشینهای دنیا خلاف موردنظر را مرتکب شوند.
پس گناهی که موجب جهنم رفتن می شود، هم همینگونه است. چه یک نفر انجام دهد چه صد نفر و چه میلیاردها نفر.
داستان حضرت نوح علیه السلام را به خاطر دارید.
در کشتی موردنظر، فقط هشتاد تن، سوار شده بودند که به حضرت نوح علیه السلام ایمان آورده بودند. و بیشتر مردم، سوار نشدند و راه کفر درپیش گرفتند. این هشتاد نفر، یک درصد مردم آن زمان هم نمی شدند. ولی آنان که بیرون کشتی بودند، غرق شدند و به هلاکت رسیدند و فقط کسانی که درکشتی بودند نجات یافتند. حتی اگر هیچکس هم سوار کشتی نمی شد، بازهم این سیل عظیم می آمد و تفاوتی نداشت.
پس می بینیم که خداوند ازمجازات کردن بیشتر مردم، هیچ ترسی ندارد.

پس جمله ی سخیف "همه انجام میدن" دلیل بر درست بودن کار نیست.
آیا می دانید یاران حضرت امام حسین علیه السلام، چند تن بودند؟
یاران عمربن سعد چطور؟
سی هزارتن جزء لشکر عمربن سعد بودند که به جنگ با حضرت اباعبدالله الحسین رفته بودند. پس جنگیدن با امام، کاردرستی بود؟ "حتماً کاردرستی بود که بیشترمردم رفته بودن دیگه!!!!!!"
می بینیم که رواج یک کار، دلیل بردرستی آن کار نیست. و مجازات گناهکار، قطعی و حتمی خواهد بود. اگر رواج کار، دلیل بردرستی آن باشد، پس جنگ با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هم باید کاردرستی باشد.
بنابراین بهتراست دست از این توجیه های بیهوده برداریم و درجهت ترک گناهان، اقدام کنیم. زلیخا هم به همین طریق می خواست خودش را توجیه کند. گفت: "همه با دیدن یوسف، دستشان را بُریدند درحالی که یک لحظه او را دیده بودند. من که هرروز او را می دیدم چه کنم؟" اینگونه می خواست گناه بزرگ خود را صحیح جلوه دهد.

بدانیم که...
کسی که عمداً نماز نمی خواند به بهشت نمی رود حتی اگر بهترین اعمال دنیا را داشته باشد. حتی اگرهمه ی انسانها هم نماز نخوانند.
پیامبراسلام فرمودند: حاتم طاعی،
کافر بود پس به بهشت نمی رود. اما چون فردی سخاوتمند بود، هاله ای دراطراف او قرار می گیرد که درآتش نسوزد
. یعنی فقط سوختن دیگران را می بیند.
نماز مثل گواهینامه است. اگر بهترین دستفرمان را هم داشته باشیم اما بی گواهینامه رانندگی کنیم، مجرم هستیم. حاتم طاعی، اعمال خوب بسیارداشت اما نماز نمی خواند. نماز هم کلید بهشت است و بدون کلید نمی توان وارد بهشت شد.


2- توجیه رایج دیگری که وجود دارد این است:
"جامعه خرابه.... تو این اوضاع نمیشه این گناهو انجام ندی... من می خوام ترک کنم اما نمیشه"
داستان حضرت یوسف علیه السلام را همه می دانیم...
او را به مصر بردند و به شکل برده ای فروختند و وارد قصرعزیزمصر شد.
یعنی از خانه و خانواده و فامیل و آشنایانش دور بود و هیچکس او را نمی دید.
انجام فسق و فجور درمصر بسیار رایج و عادی بود. یوسف علیه السلام هم جوانی بود سرشار ازغرایز و هیجانات همچون سایرجوانان.
او ساکن قصر بود. انجام هرگناهی برای او آسان بود و انجام گناه هم درمصر، عادی بود و اعضای خانواده اش هم نبودند تا او را ببینند و سرزنش کنند. دوری از خانواده هم ناراحتش کرده بود. اما او به جای آنکه غرق درگناهان شود وگناهانش را توجیه کند، طریق خودسازی و جهاد اکبر درپیش گرفت.
روایت هست که زلیخا مدتها عاشق او شده بود و همواره درحضور یوسف علیه السلام، خود را می آراست و جلوه گری می کرد تا پیشنهاد از جانب او مطرح شود و درواقع، انتظار داشت که یوسف علیه السلام، پیشقدم شود. اما پیشقدم که نشد هیچ، دستور زلیخا را هم رد کرد. توجه کنید که یوسف علیه السلام، یک جوان هیجده تا بیست وپنج ساله بود. یعنی یک پسر جوان بود.(پیرمرد نودوهشت ساله نبود که تحریک نشود.)
می بینیم که یک جوان درجامعه ی خراب آن زمان، چگونه خودش را از گناه، حفظ کرد و حجتی شد بر همه ی مردم. "جامعه ی خراب"، توجیه غلطی است.

پیامبراسلام-صلی الله علیه و آله و سلم- ساکن حجاز بودند. در آن شهر، بیشترمردم، بت پرست بودند و انجام گناهان مختلف هم درآنجا کاملاً عادی بود. همواره درخانه های مختلف، مجالس عیش و عشرت و گناه برپا بود. خضوع و خشوع در برابر بتها هم عادت هرروزه ی مردم.
پیامبراسلام در چنین وضعی، خودشان را از گناهان، حفظ کردند و به جای آنکه درجوانی درآن مجالس حرام شرکت کنند، به غارهای کوههای اطراف، پناه می بردند و درآنجا به عبادت خدای یکتا می پرداختند. هرگز درهیچ مجلس گناهی دیده نشدند و هرگز جلوی هیچ بتی، کُرنش نکردند.

اگرجامعه کاملاً درست باشد و من هم درست عمل کنم که هنرنکردم. هنرمند، کسی است که امکان انجام گناه را داشته باشد و انجام ندهد.
دروازه بان قوی، کسی است که توپ به سمت دروازه اش شوت شود و گل نخورد. نه اینکه هیچ توپی به سمتش نیاید پس گل هم نشود.
پس دست از این توجیه بیهوده هم برداریم.
درقیامت از ما علت انجام گناه را می پرسند و ما جامعه را مقصر می شماریم. آنگاه خداوند، کسانی را که درجامعه ی خراب، رشد کرده اند اما خودشان را ازگناه، حفظ کردند می آورد، آنگاه دهان ما بسته خواهد ماند.

 

3 - توجیه دیگر هم این است که "اگر اینکارو نکنم کارم راه نمیفته"
خیلیها با دروغ درکسب و کار و رشوه خواری و رباخواری و دزدی و غیره خوگرفته اند به این بهانه که اگر این کارها را نکنند، کارشان راه نمی افتد.
"حالا اینکارو می کنم هم خرجمون درنمیاد.اگه نکنم که دیگه هیچچی"
دقت بفرمایید که...
خداوند وعده داده که گناه باعث کاهش روزی وبرکت می شود.
روزی یعنی نعمت. برکت یعنی استفاده ی صحیح از نعمت.
هرنعمتی روزی است. شاید با گناه بتوان درآمد بیشتری کسب کرد، شاید با دروغ بتوان نمره ی بیشتری از استاد گرفت، شاید با دروغ بتوان، غیبت غیرموجه خوددرکلاس را توجیه کرد، شاید با تقلب بتوان نمره گرفت، اما اینها هیچ برکتی نخواهند داشت. هرگز چیزهایی که با گناه به دست می آوریم، در راه مثبتی خرج نمی شوند چرا که خدا نمی خواهد.
بعد هم اینکه شاید چیزی به دست آوریم اما هزاران چیز دیگر ازدست می دهیم. چرا که گناه باعث کاهش روزی است(روزی، فقط پول نیست.)
پس نمی ارزد با گناه، چیزی کسب کنیم. چرا که هزار چیز دیگر ازدست می دهیم و همان چیزی هم که کسب کرده ایم درراه مثبتی به کار نخواهد رفت.

همچنین روزی و برکت، دست خداست. مسلماً روزی را به کسی می دهد که اطاعتش کرده و تقوا پیشه کند.
خداوند به اهل تقوا راه نجات را قطعاً نشان خواهد داد و ازجایی که انتظار ندارند روزی می دهد.
سوره ی طلاق/آیات سه و چهار:
....وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ  وَمَن یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ  إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ....
...وهرکسی تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او قرار خواهد داد
و ازجایی که گمان نمی کند به او روزی می دهد. وهرکسی برخدا توکل کند، خداوند برای او کافی است، خداوند امرخود را به انجام خواهد رساند...

می بینیم که خداوند، تضمین کرده که راه نجات را به متقین و متوکلین خواهد داد. ای کاش تضمین خداوند را بیشتر از تضمین بانکها باور داشتیم!
مسلماً افراد با تقوا عاقبت به خیر می شوند و عاقبت نیکو فقط وفقط ازآن آنهاست.
سوره ی قصص/آیه ی هشتادوسه+اعراف/آیه ی صدوبیست وهشت+سوره هود/آیه ی چهل ونه:
...الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ =...عاقبت نیکو برای باتقوایان است.

خداوند، دروغگونیست. پس وعده ی خدا را باورکنیم.

 

4- برخی افراد وقتی می فهمند که فلان کار،گناه است می گویند: "من قبول ندارم".
درپاسخ به این افراد می گوییم: "من هم قانون نیوتن را قبول ندارم." آیا قبول نداشتن من باعث ازبین رفتن آن می شود؟ جاذبه ی زمین همواره هست حتی اگر تمام مردم دنیا هم قبولش نداشته باشند. من اگر از پشت بام بپرم، به زمین می خورم حتی اگر قانون جاذبه را قبول نداشته باشم.
پس به یاد داشته باشیم که قوانین عالم هستی با قبول داشتن یا نداشتن ما تأیید یا نقض نمی شوند.
نه تنها کسی که نماز نمی خواند، بلکه کسی که نماز را سبک می شمارد هم به بهشت نخواهد رفت. من چه قبول داشته باشم و چه نداشته باشم.
نه تنها دختربی حجاب، بلکه دختربدحجاب هم به بهشت نمی رود. چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم.
سُخنچین(نَمام) به بهشت نمی رود. قطع کننده ی رحم به بهشت نمی رود. بی غیرت به بهشت نمی رود، انسان بخیل به بهشت نمی رود...... چه قبول داشته باشم و چه نداشته باشم. قانون برسرجای خود هست.
پس دست از این توجیه های جاهلانه برداریم و خود را به خواب نزنیم.

 

5- توجیه رایج دیگرهم این است: "حالا یه دفعه است دیگه. یه بارکه هزاربارنمیشه. یه بار که اشکالی نداره".
نکته ی اول: خداوند، بزرگترین است. پس نافرمانی او هم اشتباهی بسیاربزرگ است حتی یک بار. یک بارَش هم بزرگ است.
نکته ی دوم: اثر گناه بر روح انسان، همچون اثر چاقو است بر جسم. آیا حاضریم یک بار ،چاقو در بدن خودمان فروکنیم و بگوییم:"حالا یه بار که عیبی نداره. یه بار که هزاربار نمیشه"؟؟؟؟؟ پس حق نداریم یک بار هم آگاهانه گناه کنیم.
نکته ی سوم: انسان، بسیارحریص است. وقتی یکبار انجام دهد لذت گناه در روانش نقش می بندد و احتمال اینکه دوباره تکرار کند بسیارزیاد است.
نکته ی چهارم: ما از زمان مرگ خود خبرنداریم. اگر انسان درحین انجام گناه از دنیا برود چه؟
به همین دلایلی که گفتم، دردین اسلام، شرابخواری، حرام است حتی یک قطره. و همچنین نشستن برسرسفره ای که شراب درآن است نیز حرام است حتی به قصد خوردن نان.
نشان دادن موی زنان به نامحرم، حرام است حتی یک تارمو.

سروصدا کردن و سلب آسایش مردم،گناهی بزرگ است حتی اگر فقط یک شب باشد و آن هم در شب عروسی.

 

6- بعضیها می گویند: "این کارها مهم نیست. دلت پاک باشه"
خداوند سوره ی بقره و آیه ی بیست وپنج فرموده:
وَبَشِّرِ‌ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ....
و به کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند مژده دهید که بهشت برای آنهاست
....
توجه فرمایید که همواره درهمه جای قرآن، بعد از ایمان، از عمل صالح گفته شده. و هیچ جا نگفته که هرکسی که فقط ایمان دارد به بهشت می رود.
ایمان یعنی داشتن دل پاک. اگر دل پاک به تنهایی کافی بود، خداوند برعمل صالح، تأکید نمی کرد. عمل صالح هم فقط و فقط شامل دستورهای خداوند است.


مخاطبان عزیز و ارجمند! افراد مؤمنی که خواهان ترک گناه هستید! درمطلب بعدی، به امید خدا درمورد سایر توجیه ها توضیح داده خواهد شد تا مرحله ی اول ترک گناه، کامل شود.
امیدواریم که خداوند، توفیق ترک گناه و توفیق اطاعت واقعی از خودش را نصیب ما گرداند.....
سلامتی و تعجیل درظهور حضرت ولیعصر-علیه السلام- صلوات....

برچسب ها: جهاد اکبر و جهاد با نفس و مبارزه با نفس اماره و نبرد با نفس درون + جنگ با دشمن ترین دشمن + راه ترک گناه و راه اطاعت و راه بندگی+ راه اصلاح رفتار و راه تغییر شخصیت و راه تغییر خود، توجیه گناه و دلت پاک باشه و یعنی همه میرن جهنم،
[ جمعه 22 فروردین 1393 ] [ 04:12 ق.ظ ] [ امیدوار به رحمت الهی ]

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


سوره نساء آیه ۳۱: ﴿إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِیمًا﴾ «اگر از گناهان بزرگی كه از آنها نهی می‌شوید دوری گزینید، گناهان كوچكتان را از شما می‌زداییم‌ و شما را در جایگاهی ارجمند و پركرامت در می‌آوریم.»
این وبلاگ جهت آگاهی و بیداری شما جوانان عزیز نوشته شده و تمامی مطالب آن، از منابع معتبر مذهبی، علمی و پزشکی برداشته شده اند. در ضمن شما میتوانید برای ارسال فایل های مربوط به این مبحث، از قبیل فیلم ها و عکس های تاثیرگذار، متن و... با ایمیل javantej10@gmail.com تماس بگیرید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود و به این ترتیب ما را در این راه یاری کنید و اجر خود را از خدای متعال بگیرید.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :