تبلیغات
ترک گناه

ترک گناه
امام علی (ع): توبه و بازگشت به خدا واجب است و ترک گناهان از آن واجب تر 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
نثار گل روی مهدی چندتا صلوات حاضری بفرستی؟






السلام علیکم و رحمة الله
دربخش قبلی،  درمورد قدم اول درترک گناهان، صحبت شد و برخی توجیه های رایجی که برای گناهانمان داریم مورد بررسی قرارگرفتند.
هم اکنون درمورد سایرتوجیه های رایج، بحث می شود و همچنین، مرحله ی اول ترک گناهان، کامل می شود.
درادامه ی بحث با ما همراه باشید...


7- یکی از توجیه های گناهان، این است که "من هرکاری که خدا بگه می کنم، فقط این یکی نه. این برام سخته. فقط همین یه گناه."
آگاه باشید که ابلیس هم همین جمله را گفت. وقتی که خداوند به او دستورداد به حضرت آدم علیه السلام، سجده کند، ابلیس گفت: "پروردگارا! هرکاری بگی می کنم اما این یکی نه. این برام سخته. من از آدم برترم. نمی تونم بهش سجده کنم." و اینگونه بود که شد رجیم.
پس ابلیس هم با همین یک جمله به این مرتبه از گمراهی و شقاوت و حقارت رسید. بهتراست راه او را ادامه ندهیم وهمه ی گناهان را ترک کنیم و هیچ استثنایی قائل نشویم.
هرگز نگوییم"هرکاری خدا بگه می کنم فقط حجاب نه. هرکازی بگه می کنم فقط روزه نه...."


8- برخی افراد، وقتی که با احکام ساده و ظاهری دین، مواجه می شوند می گویند: ""این چیزهای ظاهری مهم نیست. مهم،عمله.""
توجه کنید که اگر ما نتوانیم به احکام ساده و کوچک، عمل کنیم به احکام بزرگتر و سختتر هم نمی توانیم عمل کنیم.
اگر چیزی اهمیت کمی دارد، و ما نسبت به آن سهل انگاری می کنیم، چگونه می خواهیم احکام پراهمیت را به جا آوریم؟
دردین اسلام، مردها حق ندارند موهای ریش خود را به طور کامل بتراشند، زیرا این تشبه به زنان است.
و همچنین حق ندارند ریش را بزنند و سبیل را نگه دارند. چرا که این کار، تشبه به یهود و مجوس است.
اینها اگرچه احکام ساده ای به نظر می آیند اما انجام ندادن اینها باعث می شود که احکام پیچیده تر را هم انجام ندهیم. و همینطور که قبلاً عرض شد، خداوند بسیاربزرگ است، پس اطاعت او هم بزرگ است و معصیت او هم بسیاربزرگ، حتی اگرظاهراً کوچک باشند.

9- "خدا انقدر هم سخت گیر نیست. خدا مهربونتر از این حرفهاست."
مهربانی خدا بسیار وسیع است. اما این مهربانی و آمرزش او به شرطی شامل حال ما می شود که توبه کنیم. نه اینکه هرگناهی را انجام دهیم به امید آمرزش او.
خداوند هم غفور و رحیم است و هم شدیدالعقاب.
خداوند مهربان، خودش فرموده:
فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ خَیْرً‌ا یَرَ‌هُ - وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ شَرًّ‌ا یَرَ‌هُ
هرکس به اندازه ی ذره ای کارخوب یا بد انجام دهد، آن را می بیند.
(سوره ی زلزله /آیات هفت و هشت)


درضمن به این خاطره هم توجه کنید:
شخصی تعریف می کرد که روزی برای یک سفری قصد سوارشدن به هواپیما داشت. وقتی که سوار شدند، دقایقی بعد، اعلام شد که مسافران، پیاده شوند و پرواز، تأخیرزیادی خواهد داشت. علت آن هم این است که یک سوسک به داخل موتور هواپیما وارد شده و ممکن است باعث سقوط هواپیما شود!!!!
واقعاً کمی عجیب به نظر می رسد که یک سوسک ریز باعث سقوط هواپیمای به این بزرگی شود! اما واقعیت است.
پرواز مادی با یک سوسک، مختل می شود. پرواز معنوی هم با بیرون گذاشتن یک تار مو.
یک سنگریزه شاید خیلی مهم نباشد. اما وقتی همین سنگریزه به داخل کفش ما برود، قدمهای ما را مختل می کند.

10- توجیه بسیاررایج در انجام گناه و ترک واجبات این است:
"من تا فلسفه شو ندونم انجام نمیدم. اگه فلسفه اش را ندانم و انجام بدم چه فایده ای داره؟؟؟؟ من آدم عاقل و بالغم. باید فلسفه اش را بدانم"
دوستان عزیز! یک سوال دارم:
آیا ما فلسفه ی همه چیز را می دانیم؟
دستگاه گوارش ما چگونه کار می کند؟ اگرفلسفه ی کار دستگاه گوارش را ندانم و غذا بخورم چه فایده ای داره؟!!!؟؟
کودک، شیر می خورد و بدنش رشد می کند. آیا فلسفه ی شیرخوردن و هضم وجذب آن را می داند؟
دستگاه تنفس چگونه کار می کند؟ اگر فلسفه ی کار دستگاه تنفس را ندانیم و نفس بکشیم فایده ای ندارد؟ حتماً باید فلسفه اش را بدانیم تا هوا فایده داشته باشد؟
سیستم های داخلی کامپیوتر، چگونه کار می کنند؟ اگر ندانیم نمی توانیم از کامپیوتر استفاده کنیم؟
آیا تا فلسفه ی دارو را ندانیم آن را مصرف نمی کنیم؟ اگر فلسفه ی دارو را ندانیم و دارو بخوریم فایده ندارد و بیماری ما خوب نمی شود؟!!
چرا ما درهیچ کاری، فلسفه اش را نمی دانیم، اما وقتی که نوبت به خدا می رسد همه فیلسوف می شویم؟
آگاهی، شرط اثرگذاری نیست.
البته مطالعه درمورد فلسفه ی احکام، کار بسیار درستی است. اما شرط انجام دادن یا ندادن ما نباید دانستن یا ندانستن فلسفه اش باشد.
هرچه خدا واجب کرده باید انجام شود و هرچه خدا حرام کرده باید ترک شود. چه فلسفه اش را بدانیم و چه ندانیم. مهم ترین فلسفه ای که می دانیم این است که خداوند، دانا و حکیم است و مصلحت مرا بهتراز خودم می داند. پس احکامش قطعاً به سود خود من خواهند بود. والسلام.

11- و توجیه دیگری که مانع ترک گناهان می شود: "این حدیثها جعلیه."
توجه فرمایید که کسی که مسئول تشخیص جعلی بودن یا نبودن احادیث است باید پانزده سال درحوزه ی علمیه درس خوانده باشد. یعنی افرادی مثل من و شما هرگز قادر به تحلیل جعلی بودن یا نبودن احادیث نیستیم. بهتراست که کار را به کاردان بسپاریم و درجایی که هیچ علم و تخصصی نداریم، دخالت نکنیم.
درضمن، همواره به خاطر داشته باشیم که معیار و ملاک جعلی بودن یا نبودن احادیث، خوش آمدن یا خوش نیامدن ما نیست. کسانی که میگویند "این حدیث، جعلیه" معمولاً علتش این است که با هوس ها و امیال و عادات آنها سازگاری ندارد.
بهتراست خودمان را اصلاح کنیم و گناهانمان را ترک کنیم، نه اینکه دراموری که به ما مربوط نیست دخالت کنیم. ترک گناهان خودمان به ما مربوط می شود، نه تشخیص صحت و سُقم احادیث.

12- آخرین توجیه: "من آخوندها رو قبول ندارم. تقلید، کار میمونه. ما خودمون عقل داریم دیگه. قرارنیست همه چیو آخوندها بهمون یادبدن که. قرارنیست هرچی ملای مسجد گفت من قبول کنم که."
لطفا اینجا بیشتر دقت بفرمایید.  درمورد تقلید باید بگویم که تقلید برچهارنوع است.
تقلید جاهل از عالم. تقلید عالم از عالم. تقلید عالم از جاهل، تقلید جاهل از جاهل.
تقلید عالم از عالم که بی معنی است. وقتی خودم چیزی را می دانم دیگر نیازی نیست از دیگری تقلید کنم. تقلید جاهل از جاهل هم اشتباه است. کوری عصا کش کور دیگر نمی تواند شود. تقلید عالم از جاهل که بسیارغلط است. وقتی می دانم از کسی که نمی داند نباید تقلید کنم.
اما تنها شکل درست، تقلید جاهل از عالم است.
من وقتی دچار بیماری می شوم دو تا راه دارم. یا باید خودم بروم و پزشکی بخوانم و راه درمانش را بیاموزم. یا اینکه به پزشک آگاه مراجعه کنم و از او تقلید کنم و درمان شوم.
وقتی ماشین من خراب می شود هم همینطور. یا خودم باید مکانیک شوم یا از مکانیک، تقلید کنم.
درامور دین هم همینطور. یا خودم باید دراین رشته تحصیل کنم. یا ازکسی که دراین مورد، تحصیل کرده تقلید کنم.
درضمن
پیامبراسلام فرمودند: "هرکس به علما احترام بگذارد به من احترام گذاشته و هرکس به من احترام بگذارد به خدا احترام گذاشته." و "نگاه کردن به چهره ی علما عبادت است."
بنابراین همانطور که احترام به علما برابر با احترام به خداوند است بی احترامی و توهین به آنها هم مساوی توهین به خداست و توهین به خدا عواقب مثبتی ندارد!

پس مرحله ی اول درترک گناهان، این بود که گناهان خود را ارزیابی کنیم و دراین کار با سخت گیری و سوءظن، تک تک اعمال خود را زیرذره بین گذاشته و دست از توجیه کردن و تساهل و تسامع برداریم. و گناهان خود را بنویسیم.

باید اطلاعات خود را دراین زمینه کامل کنیم. یعنی تحقیق کنیم ببینیم که این کار گناه هست یا نه. یعنی هرکاری را که ممکن است گناه باشد درموردش تحقیق کنیم.
باید ببینیم که هرکاری که می کنیم، خدا راضی است یا نه.
شاید بسیاری از گناهان برای ما عادت شده چون نمی دانیم گناه هستند.

مثلاً فحش دادن، گناه است به هرکس و هرچیز و هرجایی. هیچ فرقی نمی کند.
پیامبراسلام فرمودند: حتی به شیطان هم فحش ندهید.
بنابراین حتی به فاسق ترین و پلیدترین فرد هم حق دشنام دادن نداریم. حتی به ابن ملجم و یزید.(لعنت فرستادن هرگز به معنی فحش دادن نیست.وقتی می گوییم لعنت بر یزید بن معاویه یعنی یزید از رحمت وسیع خداوند به دور باشد. یعنی مورد رحمت قرارنگیرد. بنابراین دردعای زیارت عاشورا هیچ دشنامی وجود ندارد). پس فحش دادن، مطلقاً ممنوع!

انتقاد کردن درجمع هم ممنوع است.
حضرت امام عسکری علیه السلام: هرکس درخلوت از کسی انتقاد کند هدایتش کرده و هرکس درجمع، انتقاد کند تحقیرش کرده.
تحقیر کردن دیگران، گناه بزرگی است.

ازخود تعریف کردن، مذموم است.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: احمق ترین احمقها کسی است که از خودش تعریف کند.

دروغ گفتن –چه شوخی و چه جدی- مسخره کردن-چه شوخی وچه جدی- ناسزاگفتن حتی به شوخی، گناهان کبیره اند و باید ترک شوند.

راضی بودن از گناه دیگران، باعث شریک شدن درگناه او می شود.
مثلاً فردی می شنود که درمملکت ما چندین میلیارد تومان، اختلاس شده.
"دمش گرم، کاردرستی کرده. حق خودشو گرفته....."
چنین کسی درگناه او شریک خواهد بود و درقیامت باهم محشور می شوند.
راضی بودن از گناه دیگران هم گناه است.

جروبحث و جدل کردن،گناه کیبره است، حتی موقعی که یقین داریم، حق با ماست.
بحث و گفتگو تا وقتی صحیح است که هرکسی برای اثبات حرف خود، دلایل جدید می آورد. اما وقتی که دیگر دلیل جدیدی نمی آورند و هرکس، دلیل قبلی اش را تکرار می کند و روی آن پافشاری می کند و فقط حرف خودش را می زند دیگر از گفتگو خارج شده و به جدل، تبدیل شده. باید جدل را رها کرد حتی موقعی که یقین داریم حق با ماست.

پوشیدن جوراب برای زنان درمقابل مرد نامحرم، واجب است.
عده ای از خانمها به غلط، گمان می کنند که پا هم مثل دست است و اگر نامحرم ببیند اشکالی ندارد! و در جاهای عمومی بدون جوراب، ظاهرمی شوند. اگر خواهان توبه و ترک گناه هستند باید جوراب بپوشند.

صحبت کردن با نامحرم، فقط درحد ضرورت، به شرط اکتفا بر ضرورت، اشکال ندارد. و بیشتر ازآن جایز نیست.

سلام کردن به جوان نامحرم، مکروه است.

سلام کردن به نمازگزار، مکروه است. اما برای نمازگزار، واجب است که جواب دهد حتی درحین نماز. و اگر جواب ندهد ترک واجب و معصیت کرده.


خلاصه باید درمورد دین و آیین خود بیشتر تحقیق کنیم. کتب اخلاقی بخوانیم. درمجالس معنوی شرکت کنیم. قرآن را بیش از پیش مطالعه کنیم. تفسیرش و معنایش را بیشتر بررسی کنیم و...
ما وقتی که می خواهیم برای اولین بار به یک سفر برویم، ازچند تن می پرسیم که چگونه برویم و کدام راه بهتراست و غیره، برای آنکه یک وقت راه را اشتباه نرویم و ضرر نکنیم و وقتمان تلف نشود.
حالا زندگی دنیا هم سفری است از تولد تا مرگ که فقط یک بار اجازه ی عبورازآن را داریم. اگر اشتباه برویم خسارت جبران ناپذیری دیده ایم و بسیار پشیمان خواهیم شد. برای آنکه اشتباه نرویم باید راه صحیح را با مطالعه و تحقیق، پیدا کنیم و برطبق آن عمل کنیم.
پس مطالعه و تحقیق درمورد دین و احکام دین را جدی بگیریم.


خلاصه ی مرحله ی اول جهاد اکبر:
ارزیابی خود و کنارگذاشتن توجیه ها و یافتن گناهان خود با سختگیری
تحقیق بیشتر درمورد دین و احکام دین و اخلاقیات و شرعیات

دوستان عزیزم! مرحله ی اول جهاد اکبر به اتمام رسید.
امیدواریم که خداوند حکیم به ما فرصت زندگی دهد تا مراحل بعدی را هم دراختیارقراردهیم و به آنها عمل نماییم.

برای سلامتی و تعجیل درظهورآقا امام زمان علیه السلام... صلوات....


برچسب ها: مراحل توبه و مراحل ترک گناه و روش صحیح ترک گناه و تغییر رفتار و عادات، جهاداکبر و جهاد با نفس و مبارزه با نفس و پیکار با نفس اماره و نبرد با نفس اماره و خودسازی و رام کردن نفس و تهذیب و تزکیه ی نفس، انواع توجیه گناه، من آخوندها رو قبول ندارم و هرکاری خدا بگه می کنم فقط این یکی نه و تقلید کار میمونه و من تا فلسفه شو ندونم انجام نمیدم، فلسفه ی حجاب و فلسفه ی نماز و فلسفه ی روزه و فلسفه ی حج،
[ شنبه 6 اردیبهشت 1393 ] [ 03:00 ق.ظ ] [ امیدوار به رحمت الهی ]

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


سوره نساء آیه ۳۱: ﴿إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِیمًا﴾ «اگر از گناهان بزرگی كه از آنها نهی می‌شوید دوری گزینید، گناهان كوچكتان را از شما می‌زداییم‌ و شما را در جایگاهی ارجمند و پركرامت در می‌آوریم.»
این وبلاگ جهت آگاهی و بیداری شما جوانان عزیز نوشته شده و تمامی مطالب آن، از منابع معتبر مذهبی، علمی و پزشکی برداشته شده اند. در ضمن شما میتوانید برای ارسال فایل های مربوط به این مبحث، از قبیل فیلم ها و عکس های تاثیرگذار، متن و... با ایمیل javantej10@gmail.com تماس بگیرید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود و به این ترتیب ما را در این راه یاری کنید و اجر خود را از خدای متعال بگیرید.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :